Mi is az a mediáció?

Sokakban felmerül ez a kérdés, amikor először hallanak erről. A mediáció (magyarul közvetítés) egy speciális konfliktusmegelőző, -kezelő módszer és folyamat, amelynek lényege, hogy a két vagy több fél vitájában, a konfliktusban állók beleegyezésével egy semleges, harmadik fél (mediátor) jár közben. A mediátor segít tisztázni a konfliktus természetét és olyan megoldást találni, amely az érintettek számára kielégítő, sőt nem ritkán kifejezetten örömteli.
Tehát a mediáció egy egyedülálló módszer, amelyben konfliktusokról, érzelmekről, vitákról, és ezeknek egy lehetséges megoldási módjáról esik szó (például: párkapcsolati, válási, munkahelyi, üzleti).
Fentiekből adódóan a mediációt önkéntesen választhatják azok, akik szeretnék megoldani azokat a személyes problémáikat, amelyeknek jogi vetülete is van (például házasságok felbontásának vagy munkahelyváltás előkészítése stb.). A kontrollált, bizalmas légkörben történő beszélgetések segítségével megelőzhető egy hosszadalmas, költséges és érzelmileg rendkívül megterhelő bírósági per. Amennyiben az ülések során megállapodás születik, azt írásos keretek közé – a bíróságra is benyújtható formába – kerül foglalásra, így a bírósági eljárás időben és pénzben is egyszerűbbé válik.

Mégis mitől innovatív?

Nemcsak az egyszer megtanultakat alkalmazom, hanem figyelemmel követem a legújabb hazai és nemzetközi kutatási eredményeket is. Ezeket igyekszem beépíteni a mediáció folyamatába. A különféle személyiségtípusok ismerete pedig hozzásegít ahhoz, hogy az egyes ügyfeleket a saját jellemvonásaik mentén tudjam megérteni és támogatni.

Hogyan tudok ebben közreműködni?

A mediáció olyan konfliktuskezelési módszer, amely során a résztvevők a segítségemmel eljuthatnak a megegyezésig. Megállapodásnak viszont csak az tekintendő, amit a konfliktusban álló felek kölcsönösen elfogadnak és írásban is rögzítenek.  A mediáció alapja a tárgyalás, az egyeztetés, az egyezkedés.
Mediátorként az egyéni igényekre és közös érdekekre összpontosítok, de fontos szerepe van az érzelmeknek is. Ennek során az érdekelt felek csak abban állapodhatnak meg, ami a számukra leginkább megfelelő. A múltbéli események átbeszélése és "rendezése" után az a megoldás mindig a jövőről szól. Mediátorként én nem dönthetek a felek helyett: nem adok tanácsot és nem is ítélkezem, csupán támogatást biztosítok azon az úton, amely a nekik legmegfelelőbb döntés meghozatalához elvezet.

Miként zajlik a mediáció folyamata?

Mindennek alapja a kölcsönös elfogadás, bizalom és tisztelet. A megbeszélések személyesen zajlanak. Ehhez viszont biztonságos, nyugodt és semleges környezet szükséges. Ekkor nagyobb lehetőség nyílik arra, hogy a szembenálló felek – legyőzve a személyes érzelmi és pszichológiai akadályaikat - valóban elmondhassák a problémáikat és meghallgassák egymást, amihez a mediátor adja meg a szükséges kereteket.

Maga a mediáció egy strukturált, több szakaszból álló folyamat, melyben az érdekeltek részvétele teljesen önkéntes. Az ennek során felszínre került információk bizalmasan kezelendőek. A mediátor feladata nem már, mint a résztvevők támogatása a-célból, hogy mindannyiuk számára elfogadható megoldás jöjjön létre összehangolva a konfliktus megoldására tett közös erőfeszítéseiket.

Miben lehet ez segítségre?

A teljesség igénye nélkül:

Milyen garanciákat jelent?

A teljesség igénye nélkül:
Tedd meg az első lépést, hogy más legyen - fordulj hozzám bizalommal!
TOVÁBB A FOGLALÁSRA